Какви големи различия всъщност има
Илюстрация: Guliver / iStock
В днешно време разликите между половете сякаш се стопяват – ще видите бащи да бродират или да плетат заедно с децата си, а майки ръководят големи предприятия и банки. И все пак момченцата и момиченцата се различават.
Известният американски лекар и психолог Леонард Сакс събра най-фрапиращите разлики в своя бестселър - „Защо полът има значение?“, а най-интересните са цитирани от detstrana.ru.
Момичетата чуват по-добре от момчетата. На недоносените момиченца музиката помага да се възстановят по-бързо, за момчетата е без особено значение.
Момчетата лесно се разсейват. Те по принцип въобще не слушат какво говори учителката, ако тя не повиши тон. Докато за момичетата е по-сложно да учат, ако около тях е шумно.
Ако учителят е мъж, за момичетата от първите чинове говорът му може да е твърде силен. Ако е учителка – за момчетата на задните редове, тонът ѝ ще е твърде тих и те ще започнат да се разсейват.
Те виждат различно. Момчетата по-добре разпознават движението и тъмните цветове, момичетата – формата и ярките тонове.
2-3-годишните момиченца често рисуват разноцветни човечета, а момчетата – черни драсканици, които всъщност са траекторията на ракети, които обаче не са попаднали в рисунката.
Момчетата обичат да рискуват. Във всяка възраст. Те обичайно надценяват възможностите си и затова често получават травми. Всичко, което е опасно, е особено привлекателно за момчетата. И е добре родителите да сложат ред – да го запишат на спорт, вместо да се опитват да го предпазят от рисковете. Докато момичетата не обичат да рискуват.
Момчетата често се бият – 20 пъти по-често от момичетата. Учените са пресметнали.
И в това няма нищо чудно. Те се обиждат и се бият, дори когато се опитват да се сприятелят. Това за тях е форма на контакт. А прагът им на болка е висок, особено в стресови ситуации.
Момичетата воюват с думи. И това може да трае дълго – с месеци, дори с години. Тяхната агресия и жестокост може да се прояви в психологическо насилие. Затова е добре момичето да има различна компания (спорт, кръжок, хоби) и поне една група „за подкрепа“, която да ѝ симпатизира.
Дружбата им е различна. За момичетата от особено значение са разговорите и общите тайни. За момчетата – общите занимания. Те могат да играят заедно с часове и да не разменят и една дума.
Когато момичето е в трудна ситуация, то търси подкрепа от приятелки.
Като момчето попадне в подобна дупка, то избягва приятелите си.
За момчето стресът е полезен. За момичето – не. Момчетата се учат по-успешно, когато времето не им достига, под напрежение са, съревновават се. Момичетата – точно обратното. Когато ги пресират, те често се предават.
Мозъкът им се развива различно. На 2 години момчетата строят кули с кубчета по-добре, отколкото 5-годишните момичета. А 3-годишните момичета по-добре разбират човешките чувства в сравнение със 7-годишните момчета.
Интересите им са различни. Момичетата се увличат от художествена литература, момчетата – от исторически и научно-популярни книги.
Проблемът е че повечето учебна литература е „момичешка“, защото я избират учителките и майките. За момчетата е по-трудно да се поставят на мястото на тези герои, да вникват в техните чувства.
Така че, ако детето губи интерес, се запитайте дали отчитате неговите особености.
Мона Василева
За да станем по-добри хора, трябва да се изправим пред погрешните си представи.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари